11 september 2012

Jas... bont...

Het wordt kouder, eerder donker en mijn yogalessen-Herfstseizoen is begonnen.
Binnenkort heb ik een nieuwe winterjas nodig. De 'oude' is inmiddels 4 jaar oud en bijna "op". Een winterjas moet je beschermen tegen de winterkou, maar mag ook best mooi zijn, toch?
Ik zag een mooie ergens in een advertentie, op een plaatje:


Nu blijkt de ontwerper vaak bont te gebruiken. Niet in dit ontwerp natuurlijk (dan had ik het niet eens mooi gevonden), maar in zijn andere, bijvoorbeeld haute-couture collecties.

Dan mag ik deze jas dus niet kopen.
Dan boycotten we deze ontwerper.
We willen niets van hem aan.
Toch?

Hoe ver moet je gaan in 'correct' aankopen doen?
Ik ben yogabeoefenaar; probeer zoveel mogelijk te leven naar de yoga-richtijnen (Patanjali). 
Ahimsa! - geweldloosheid, bijvoorbeeld.
Ik eet geen dieren, vermijd zo veel mogelijk dierlijke producten. Ben bijna veganist! (Drink wel melk en eet soms kaas).
Mijn ratio zegt: consequent zijn en niet kopen. Mijn duiveltje zegt; zo ontzettend ver hoef je niet te gaan. Deze jas heeft toch geen bont? Als je straks een andere jas koopt, van een ander merk of een andere ontwerper, weet je toch ook niet of ze geen bont in hun andere ontwerpen gebruiken? Je kan toch niet iedereen en alles uitspitten tot op de bodem?

Nee, klopt. Maar van deze ontwerper weet ik het toevallig wel.
Ik heb die kennis. Moet ik er dan ook iets mee?
Of moeten we zodra de dame in onze yoga-beoefenaar roept "vind ik mooi! hebben hebben!" toegeven? Het leven is al ingewikkeld genoeg!
Bij twijfel altijd kopen ;-)

Wat denk jij?

2 opmerkingen:

  1. Tja, toeval bestaat natuurlijk niet, dus is het vast niet zo toevallig dat jij net van deze bewuste ontwerper weet dat hij ook bont in zijn kleding ontwerpen gebruikt. Ik wist dat bijvoorbeeld niet. Maar dat komt omdat ik me daar niet van te voren in heb verdiept. Maar jouw beslissing om deze jas wel of niet te kopen wordt daardoor ineens heel erg beladen. Ik zou het niet doen, maar ja, het is wel een hele mooie jas.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een boycot…? Zou die ontwerper daar gevoelig voor zijn? Zou die ontwerper nóóit meer bont/leer gebruiken als je die jas níet koopt? De jas die je wilt kopen voldoet als jas (object) aan de eerbied voor alle voelende levende wezens, alleen die ontwerper voldoet daar dus niet aan. Anderzijds, je geeft waarschijnlijk ook yogales aan non-veganisten. Je stuurt ook niet alle non-veganisten van je yogales weg? Wat is het verschil tussen die ontwerper en de non-veganist in je yogales als het gaat over Ahimsa. Volg de dame in de yogabeoefenaar als het sec op de jas aankomt.

    BeantwoordenVerwijderen